Får man ha vilka åsikter som helst som lärare?

I mitt framtida yrke som gymnasielärare och religion förväntas jag förmedla vissa grundläggande värderingar som står i led med skolans värdegrund och moral och den är ju många fall rätt så vettig. Man ska va tolerant, öppen, godhjärtad ansvarstagande osv... Men vad händer när skolans moral krockar med ens egen?

Jag tänker i nuläget på mina åsikter om sveriges lagar angående narkotika närmare bestämt den växt som vi alla känner som cannabis sativa, marijuana, mary jane, den gröna bönan, mystiska gubbens livselixir.... ja kärt barn har många namn. Personligen så anser jag att sålänge man inte skadar någon annan med sitt bruk så borde man få hålla på och jag anser att man inte är en missbrukare bara för att man röker ett par jointar om året. Jag har ju själv rökt cannabis några gånger i mitt liv och än så länge har jag ju klarat mig hyggligt bra.

Men inom skolan MÅSTE man vara hundra procent emot, man får inte säga att marijuana kan användas medicinskt, man får inte säga att det är skönt att va hög eller att livet blir intressantare för skolan i sverige ska följa sveriges rikes lag och i sveriges rikes lag är det absolut förbjudet med marijuana eller "knark" som det kallas i folkmun.

Frågan är då vad som händer med mig som röker i snitt 1-2 gånger per år, kommer jag att få kicken medan en annan lärare som tar tradolan eller vicodin flera gånger om dagen för ha kvar sin tjänst fastän den läraren kanske är sämre och jag är mycket mer omtyckt men jag får foten för att jag under 2 tillfällen på ett år använt ett olagligt preparat.

Som lärarstudent funderar jag mycket på sånna här frågor, vad man får och inte får tycka som lärare. Jag har t ex haft kristna lärare som hatar bögar, lärare som varit rasister och lärare som hatar skatare. Man kan ju fråga sig om det är Ok. Inom gymnasieskolan finns även en gammal fin tradition som heter lärarmiddan och den går ut på att lärarna käkar middag med sina elever och dricker stora mängder alkohol. Ska man tillåta det för att det sker inom lagens ramar?

Skulle man fråga filosofer som Jeremy Bentham och t om Immanuel Kant så skulle dom säkerligen säga att det var OK att använda cannabis då och då. Bentham skulle nog säga det med motiveringen att om användandet får bäst konsekvenser för så många som möjligt är det OK. Kant skulle nog säga att det kunde vara OK ifall det gjorde så jag kunde utföra min plikter bättre.

Det har dragits en massa argument från legaliseringssidan av cannabis och många är hållbara men det känns som upprepningar så jag tänker inte dra dom. Men min magkänsla säger mig att dagens lagstiftning angående cannabis är felaktig och borde ändras. Ang min lärarroll borde jag väl egentligen få ha vilka åsikter jag vill bara dom inte färgar av sig allt för mycket på eleverna? Jag hade ju t ex en kristen religionslärare på gymnasiet och ingen höjde på ögonbrynen för det...

image6
Du vill ligga med mig men det går inte. Eller jo fan det går visst ;)

Kommentarer
Postat av: Emma

enligt min filosofilärare var lärarmiddagen(som ägde rum runt studenten) ett tillfälle då lärare och elever helt plötsligt var på samma nivå och det blev okey för dem att gå hem o pippa med varann....

2008-05-12 @ 00:06:38
URL: http://impish.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0